۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸

معاون داستان بنیاد ادبیات داستانی:

۷۰ نفر گزینه داوری جایزه جلال بودند/ پاسخ نقد محفلی را نمی‌دهیم

۷۰ نفر گزینه داوری جایزه جلال بودند/ پاسخ نقد محفلی را نمی‌دهیم

معاون داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی می‌گوید داوران جایزه ادبی جلال آل احمد از میان هفتاد گزینه انتخاب شده‌ بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از یک هفته از اهدای جایزه ادبی جلال‌آل احمد و پایان نهمین دوره برگزاری آن می گذرد. اظهارنظر درباره این جایزه و منتخبان آن در فضای مجازی و در میان اهالی قلم و ادبیات کماکان ادامه دارد و موافقان و مخالفان با شیوه اهدای این جایزه بحث‌های متنوعی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. به همین دلیل ابراهیم زاهدی مطلق نویسنده، روزنامه‌نگار و معاون داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و عضو هیأت علمی جایزه جلال در این زمینه و در گفتگو با مهر به برخی از انتقادات در این زمینه پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه جایزه جلال در شکل و سیاق فعلی برگزاری و اجرای خود چقدر توانسته مقوم ادبیات ملی ایران باشد عنوان کرد: سعدی زمانی که شروع به کار شاعری کرد، تصمیم گرفته بود حرف حساب بزند نه اینکه بخواهد ماندگار شود، حافظ هم وقتی شروع به شعرگفتن کرد، تصمیم نداشت حافظ شود بلکه هدفش زدن حرف درست بود. تلاش ما در جایزه جلال بر این بوده و هست که یک جایزه ادبی سالم برگزار شود، جایزه‌ای که در آن داور خوب و درست انتخاب شود، در کار قضاوت او دخالتی نشود و هیچ نفوذی در آرا و اندیشه آنها وارد نشده و در یک کلام به جای آنها تصمیم گیری نشود.

وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت آثار حاضر در مرحله نهایی و کاندیداتوری جایزه جلال در دوره جاری نیز گفت: خیلی‌ها شاید بگویند فلان کتاب در داوری‌ها دیده نشده و کنار گذاشته شده است. من اولا خوشحالم که در ادبیات ما پنج نامزد دیگر همسنگ نامردهای فعلی جایزه جلال دیده شده و بالقوه وجود دارد. این به معنای ارتقای کیفیت ادبیات ایران است. اما باید بپذیرید داوری امری است که به نظر و دیدگاه داور اختصاص دارد. اگر جز داوران امسال، داوران دیگری بودند به طور حتم نظرات تغییر می‌کرد.

زاهدی مطلق درباره میزان جریان سازی و تاثیر ادبی جایزه جلال نیز گفت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی و به طبع آن جایزه به فکر تاثیرگذاری نیست. فکر وظیفه ما این بود که جایزه سالم برگزار و اهدا شود و امیدواریم از عهده آن برآمده باشیم. ما سعی کردیم شانتاژهای بیرونی روی کار ما تاثیر نگذارد. سعی کردیم با داوران به شیوه‌ای برخورد کنیم که با رغبت آثار را مطالعه کنند و بدون دخالت ما انتخاب کنند.

وی افزود: جایزه جلال جایزه همه نویسندگانی است که زیر سقف ایران و در چهارچوب قوانین کشور اثری تالیف و منتشر می‌کنند، ما نویسنده‌ای که شمشیر بلند می‌کند تا با نظام بجنگد را در اینجا نمی‌بینیم اما سایر نویسندگان با هر فکری وقتی در چهارچوب قانون به فعالیت مشغول هستند حق دارند تا در این پروسه داوری دیده شوند.

زاهدی مطلق در پاسخ به سوالی درباره ترکیب هیئت داوران و چگونگی انتخاب آنها تصریح کرد: برخی نقدها به جایزه جلال حرف‌های محفلی است و پاسخ دادن به آنها  نیز منجر به محفلی کردن جایزه است منتهی به طور مشخص درباره داوران  باید بگویم که اینطور نیست که داوران ما دائم در حال تکرار باشند. دست کم سه چهارم داوران جایزه امسال تغییر کرده بودند و نسبت به سال قبل، تازه شده بودند. البته اگر قرار باشد کل ترکیب داوری هر ساله عوض شد در روند اجرایی جایزه دچار مشکل می‌شویم چون ممکن است برخی از چهره‌های تازه وارد  تجربه داوری و فضای جایزه را نداشته باشند به همین خاطر سعی ما این بوده و هست که همیشه در ترکیب داورانمان از چهره‌های آشنا با پروسه داوری در جایزه جلال نیز بهره ببریم.

معاون داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی افزود: برای داوری در جایزه ادبی جلال در سال جاری فهرستی هفتاد نفره تهیه شد اما هر کدام به دلیلی موفق به حضور در جمع ما نشدند. برخی کتاب در پروسه داوری داشتند و برخی را هم به دلایلی هیئت علمی رد کرد. درباره هیئت علمی در همینجا باید بگویم که اعضایش افرادی هستند که به سادگی با هیچ نهاد و بخشی کنار نمی‌آیند. به معنای واقعی مستقل هستند و در مواجهه با ما نیز آرا و اندیشه خود را کنار نمی‌گذارند و به اصطلاح کارمند و آدم ما نمی‌شوند. آنها نظر خودشان را دارند و ما هم به آن احترام گذاشتیم.  

زاهدی مطلق با اشاره به اینکه شخص او در تمام جلسات داوری جایزه جلال حضور داشته است و به وضوح دیده است که اعمال نفوذی در جایزه رخ نداده است، گفت:داوران ما وقتی به ۱۲ اثر نهایی برای انتخاب کاندیداها رسیدند مانده بودند که کدام کارها را برای اعلام پنج نامزد انتخاب کنند. کار سختی بود. از کنار برخی آثار و اسامی نمی‌شد ساده گذشت و در نهایت تنها به خاطر آئین نامه پنج اثر بیشتر معرفی نشد. شک نکنید اگر جز داوران فعلی گروه دیگری این داوری را بر عهده داشتند آثار دیگری انتخاب می‌شد که خودش به معنای غنای ادبیات داستانی ماست.

کد خبر 3866258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha